Jesteś tutaj:

Od wczesnego dzieciństwa...

Pomaganie dzieciom w nauce angielskiego już od wczesnego dzieciństwa

Wszyscy wiemy, że dzieci przyswajają język w naturalny sposób, podświadomie i bez większego wysiłku. W przeciwieństwie do dorosłych osób, dzieci wydają się mięć wrodzoną umiejętność naśladowania wymowy rodziców czy nauczycieli. Możemy to zaobserwować, gdy dzieci zaczynają mówić. Przychodzi im to zupełnie naturalnie. Wydaje się, że dzieci chłoną wszystko niczym gąbki. Są ciekawskie, żądne wiedzy, nieustannie zadają pytania.

Często mówimy, że małe dzieci są jak „tabula rasa”. Zapamiętują więc to, co dobre, ale niestety też to, co złe. Okazuje się, że dobre lub złe doświadczenia z dzieciństwa, np. z przedszkola, mają wpływ na rozwój dziecka; tworzą pewne wzorce. Dlatego bardzo ważne jest, by dzieci kojarzyły naukę języka obcego z czymś bardzo przyjemnym- z zabawą, piosenkami, rymowankami i oczywiście z przyjaznym oraz uśmiechniętym nauczycielem.

Jak można pomóc dzieciom w nauce języka angielskiego?

Jest wiele różnych sposobów, by pomóc dzieciom rozpocząć ich „podróż z językiem obcym”. Bardzo ważne jest, by rozumieć jakie dzieci są i jakie mają potrzeby oraz możliwości, a także ograniczenia, na różnych etapach ich nauki.

Po pierwsze, należy pamiętać, że dzieci są bardzo kreatywne i lubią eksperymentować z językiem. Angażowanie ich w ciekawe zajęcia i ćwiczenia może przyspieszyć ich naukę oraz rozwój. Co więcej, dzieci są bardzo ciekawskie. Wystarczy więc dać im szansę „zabawy-eksperymentu-praktyki” tego, czego nauczyły się w klasie lub grupie. Zabawy powinny więc być różnorodne i ciekawe dla dzieci. Jeżeli jednak jakaś zabawa nie spodoba się dzieciom przejdźmy do innej. Nie bawmy się „na siłę”, by nie zniechęcić dzieci do nauki. Dla nich jest to przede wszystkim frajda, a miłe i ciekawe zabawy pozwolą dzieciom rozwinąć w nich samych pozytywny stosunek do języka. W przyszłości będą się chętniej uczyć języka, który będą kojarzyć z zabawą.

Nieocenioną i bardzo pomocną metodą w nauce małych dzieci jest metoda TPR (Total Physical Response), rozwinięta przez Jamesa Ashera. Dzieci reagują całym ciałem oraz powtarzają zachowania i ruchy, a także wymowę nauczyciela. Szeroki wybór zabaw  i atrakcyjnych ćwiczeń z wykorzystaniem metody TPR pozwoli naszym małym geniuszom „uczyć się bawiąc”. Aby zredukować stres nauczyciel może poprosić dzieci: „Słuchajcie i dokładnie powtarzajcie to, co ja robię”, „ Słuchajcie i rysujcie”, „ Słuchajcie i powtarzajcie to, co ja mówię, a nie to, co robię”. Jeżeli uczymy dzieci np. części ciała możemy je poprosić: „Dotknijcie nos, oczy, uszy...”. Ponadto, inscenizacje teatralne, projekty wykonywane przez dzieci, gry, piosenki i rymowanki pomagają dzieciom uczyć się całych zwrotów, a nie tylko oderwanych z kontekstu pojedynczych słów.

Monika Rurka- Dąbrowska „Supporting Children In Learning English From The Early Stages”                                  

 

ALL RIGHTS RESERVED 2010